حضور پر شور مردم روستای ساق در راهپیمایی روز 22 بهمن 1393

این بار هم مردم شهید پرور روستای ساق در برگزاری راهپیمایی یوم االله 22بهمن حماسه دیگری آفریدند همچنان که درسال57و سال های جنگ تحمیلی حضور خودراثابت کردند

حضور چندین هزار نفری خود عهد و پیمان دوباره ی با این انقلاب و اما انقلاب بستند 

ماهم تلاش داشتیم تاگوشه ای از این حضور پررنگ را به نمایش بگذاریم 

لطفا تا لود شدن تصاویر صبور باشید 

 

 

 

    

 

 

 

برای دانلود این فیلم کلیک کنید 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دانلود 30فایل عکس  از این مراسم با حجم 63مگابایت کلیک کنید 

برای دانلود این فیلم کلیک کنید

معرفی روستای ساق

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اطلاعات عمومی روستای ســــــــاق

موقعیت جغرافیایی وکلیات بخش سلیمان

موقعیت جغرافیایی وکلیات شهرستان زاوه

 

1-1 – نام روستا :

 

ســـــاق

 

2-1 –وجه تسمیه :

 

واقع شدن در پای کوه = ســــــــاق کوه

 

3-1 –تابعیت :

 

جمهوری اسلامی ایران -استان خراسان رضوی - شهرستان زاوه- بخش سلیمان

 

4-1 – موقعیت :

 

در منتهی الیه جنوب شرقی شهرستان زاوه از شمال به روستاهای قلعه آقاحسن و نصیرآباد از جنوب به شهرستانهای خواف ورشتخوار از شرق به روستاهای بیدوی و کشکک از غرب به شهرستان رشتخوار وروستای کاهیجه محدود می باشد. ( پیوست شماره یک )

 

 

 

5-1 – فاصله تامراکز سطوح تقسیماتی :

 

فاصله تا مرکز بخش سلیمان ( روستای چخماق )20 کیلومتر و تا مرکز شهرستان زاوه ( شهر دولت آباد ) 53 کیلومتر

 

 

 

2 – وضعیت طبیعی

 

 

 

1-2 – توپو گرافی منطقه :

 

 

 

از نظر زمین شناسی این منطقه در حد فاصل توده لوت در جنوب وحوزه رسوبی البرز واقع شده وبیشتر از سری سنگهای آذرین وسنگهای رسوبی پوشیده شده است.این منطقه درمسیر گسلهای زلزله واقع است اما به علت کوهستانی بودن وسنگینی چگالی آن تاکنون خوشبختانه تلفات جانی وخسارتهای مالی درپی نداشته است.

 

 

 

 

 

صفحه2

 

 

 

2-2 – اقلیم ونوع آب وهوا :

 

 

 

هوای منطقه در تابستانها تحت تاثیر هوای گرم وخشک کویری جنوب تایباد در شرق منطقه ( معروف به باد باخرز ) می باشد .ودر زمستانها از سیکلونهای هوای سرد کوهستان شمالی (معروف به باد نیشابور ) متاثر می شود . اقلیم منطقه از نوع نیمه خشک وکوهستانی است اما به علت واقع شدن در دره بین کوهها تا حدودی هوا معتدل است یعنی از تاثیر هوای گرم تابستان وسرد زمستان می کاهدو حد اکثر درجه حرارت 43 وحداقل آن 22- درجه سانتی گراد گزارش شده است.

 

 

 

3-2 – بارندگی – رطوبت نسبی - یخبندا ن :

 

 

 

متوسط بارندگی در 28 سال گذشته بر مبنای اندازه گیری در ایستگاه هواشناسی تربت حیدریه 267 میلیمتر بوده است و رطوبت نسبی هوا 45 درصد ودوره یخبندان محدود به ماههای بهمن ودی می باشد.

 

 

 

4-2 – منابع آب شرب :

 

 

 

آب شرب روستا از پروژه آبرسانی پیامبر اعظم (ص) با داشتن سه حلقه چاه عمیق ودو مخزن زمینی ذخیره با گنجایش یک میلیون متر مکعب تامین می شود . ضمنا سه حلقه چاه در منطقه صفی آباد حفر گردیده که با احداث 35 کیلومتر خط لوله به ساق منتقل می شود.

 

 

 

5-2 – منابع آب :

 

 

 

رودخانه ها: ( که فصلی می باشد ) وبه همین جهت بر روی پنج رودخانه شامل ( شوینجه – اخلی – کال شادکن - مرغزارو کال بیشه ) پنج دهنه بند خاکی با گنجایش یک میلیون ودویست هزار متر مکعب احداث وچندین گوراب وچکدم در مسیر رودخانه های مذ کور و رود سلالق ایجاد گردیده است وتقریبا40 در صد آب رود خانه های منطقه مهار می شود.

 

 

 

چشمه : روستا دارای چندین چشمه بوده که معروفترین آنها چشمه اخلی وساق با آبدهی 40 – 10 لیتر برثانیه وچشمه سار بیشه که شامل چندین چشمه بوده که از آنها در کشاورزی استفاده می شود.

 

 

 

قنات : روستا دارای پنج قنات بوده که طول هر قنات از مادر چاه تا مظهر قنات از پانصد تا هزار متر بوده وعمق متوسط مادر چاه 20 متر می باشد (قنات رودخانه ای ) که آبدهی آن بستگی به بارندگی سالیانه دارد و میزان آبدهی آنها از 50 - 10 لیتر بر ثانیه متفاوت است . قناتهای روستا عبارتند از چهار قریه (چاقرچه) - نواله – شادکن – مرغزار سفلی ومرغزار علیا

 

 

 

چاه : روستا دارای چند حلقه چاه نیمه عمیق ودستی می باشد که مجموع آبدهی آن از 200 لیتر بر ثانیه تجاوز نمی کند.

 

صفحه3

 

 

 

6– 2 - نوع خاک :

 

 

 

از نوع سبک رسی – شنی وبسیار حاصلخیز بوده که به علت داشتن عناصر معدنی مفید از قبیل پتاس ،روی ،آهن ، فسفروغیره برای کاشت انواع درختان میوه وهمچنین زعفران بسیار مناسب می باشد.

 

 

 

 

 

7– 2 – پوشش گیاهی :

 

 

 

از نقطه نظر پوشش گیاهی ، از پر بها ترین سرمایه های حیاتی مردم به شمار آمده ومنبع تولیدات پروتئینی ودامی روستا را تشکیل می دهند ، اما وفور آن بستگی به میزان بارندگی سالیانه وکانونهای آبگیر دارد. برخی از این گیاهان خاصیت دارویی داشته وگونه هایی نیز برای خوراک انسان وچرای دام مناسب است که از جمله این گیاهان باید به کنگر، گوینه ، سوسن ، بوزره ، لاله ، کنجد بلگ ، کما ، گوش بره ، لاشوق ، اورس ، گیچی ، گل گاو زبان ، شاتره ، ریواس ، زرشک ، خار سفید وخار سیاه ، گون ، سپنج ، تلخک ، گل ختمی ، درمنه ، خارشتری ، کلپوره و آویشن اشاره کرد. پوشش گیاهی در نز دیکی ارتفاعات بیشتر می شود . دربیشه ساق نیز محدوده جنگلی با درختان بنه ودرختان غیر مثمر نشان از وضعیت اقلیمی این روستا است .

 

 

 

 

 

3 – وضعیت اجتماعی و فرهنگی :

 

 

 

1 – 3 –ترکیب قومی وزبانی :

 

 

 

تمامی سکنه از قوم پارس بوده وبا زبان فارسی ( لهجه تربتی ) تکلم می نمایند .

 

 

 

 

 

2- 3 – دین ومذهب :

 

 

 

تمام ساکنین دارای دین اسلام ومذهب شیعه اثنی عشری می باشند.

 

 

 

3- 3 – امکانات اداری و رفاهی – آموزشی وخدماتی روستا :

 

 

 

روستا دارای پاسگاه انتظامی - پایگاه بسیج – دو باب خانه بهداشت – مرکز خدمات درمانی روستایی – دفتر دهیاری – مرکز مخابرات هزار شماره ای وشعبه پست بانک – فروشگاه شرکت تعاونی روستایی – سه باب نانوایی – چهار آموزشگاه ابتدایی ( دخترانه و پسرانه ) – دو آموزشگاه راهنمایی ( دخترانه وپسرانه ) – دو آموزشگاه متوسطه ( دخترانه وپسرانه ) – نه باب مسجد ودو حسینیه – پنج دستگاه اتوبوس بین شهری و سه آژانس تاکسی تلفنی دو آشپز خانه پخت غذا – زمین ورزشی روباز فوتبال و والیبال می باشد.

 

صفحه4

 

 

 

4- وضعیت اقتصادی :

 

 

 

1- 4 – ترکیب اقتصادی جمعیت :

 

 

 

تقریبا تمامی ساکنین کشاورز ودامدار می باشند و روستا دارای بیست وپنج هزار راس دام سبک و 50 راس دام سنگین و 4 واحد مرغداری صنعتی می باشد .همچنین از طریق تولیدات کشاورزی به خصوص کاشت زعفران که به علت اقلیم ویژه روستا از باز دهی ومرغوبیت بالایی برخوردار می باشد ،باعث افزایش سطح در آمد اهالی گردیده است مضافا تعدادی از افراد در شهرهای مجاور به کارگری پرداخته تعدادی هم در روستا به کارهای صنعتی وتجاری اشتغال دارند ودر مجموع با وجود جمعیت بالا وسطح اندک اراضی قابل کشت متوسط در آمد ماهیانه اهــــالــی 500 – 300 هزار تومان است .

 

 

 

2- 4 – منابع در آمدی قابل تصور به منظور خود کفایی شهر داری جدید التاسیس :

 

 

 

عوارض عمومی واختصاصی از دویست واحد ساختمان نو ساز در سال – معاملات ملکی – ارزش افزوده املاک با کار بری تجاری ومسکونی – عوارض سیصد واحد تجاری و عوارض از صنعت کاران – عوارض از سطح روستا – عوارض کشف وبهره برداری معادن

 

 

 

3- 4 – میزان مبادلات با شهر ها وروستاهای مجاور :

 

سکنه روستا مقدار زیادی از تولیدات کشاورزی ودامی خویش را در شهرها وروستاهای مجاور به فروش می رسانند این تولیدات عبارتند از محصولات باغی وخشکبار مثل بادام ،گردو، آلو بخارا ، زعفران ، گیاهان دارویی ومحصولات دامی از قبیل گوسفند ،پشم ولبنیات ومتقابلا بعضی از نیاز های خود را از قبیل وسایل خانگی ، مصالح ساختمانی ، اقلام خوراکی و... رااز شهرها وروستاهای مجاور تامین می نمایند .

 

5 – بافت فیزیکی و کالبدی :

 

1 – 5 – وضعیت معابر :

 

چون توسعه روستا بعد از ترسیم نقشه طرح هادی بوده اکثر معابر طبق معابر پیش بینی شده عریض می باشند و تقریبا در تمامی نقاط روستا امکان تردد خود رو سبک وسنگین وجود دارد .

 

 

 

2 – 5 – بنا های مسکونی ونوع مصالح :

 

 

 

به طور تقریبی 10 درصد خشت خام وگل – 15 درصد آجر و ملات گل - 35 درصد آجر وملات سیمان و 40 درصد مقاوم سازی ( سازه های بتنی ، شناژ افقی ، اسکلت آهنی و شناژافقی عمودی ).و در مجموع روستا به علت این که اکثر بناها نوساز وبا ملات وآستر سیمان می باشد نمایی زیبا ونو دارد.

 

صفحه5

 

 

 

3 - 5 - میزان انجام طرح هادی وبهسازی روستایی:

 

 

 

به علت عبور دو رودخانه ساق و سلالق از داخل روستا اولویت کاری به اجرای طرح ساحلی داده شد که در خصوص اجرای آن به طول 1700 متر در هر طرف (دو طرف 3400 متر ) طول و 12متر عرض و احداث سه دهانه پل سواره رو و دو دهانه پل پیاده رو با هزینه حدود 480 میلیون تومان که توسط بنیاد مسکن هزینه شده است وطرح بهسازی در اولویت دوم قرار گرفته که هنوز اجرا نگردیده است .

 

 

 

4 – 5 – جهت و وضعیت شرایط توسعه آتی شهر پیشنهادی :

 

 

 

با توجه به ارزش اراضی کشاورزی در تامین معیشت اهالی واینکه اراضی شمالی روستا اغلب کشاورزی می باشد پیشنهاد می گردد توسعه آتی شهر در سمت جنوب وجنوب شرقی که فاقد مزیت فوق می باشد در نظر گرفته شود هر چند در مجموع توسعه آتی شهر بستگی به نظر کارشناسان مربوطه دارد.

 

 

 

5 – 5 – انواع وتعداد راههای ارتباطی موجود به شهر ها وروستاهای مجاور :

 

 

 

راه آسفالت به شهرهای دولت آباد به طول 53 کیلومتر –باخرز به طول 60 کیلومتروراه شوسه به شهر رشتخوار به طول 40 کیلومتر وهمچنین راه آسفالت به روستاهای قلعه آقاحسن به طول 4 کیلومتر – نصیر آباد به طول 6 کیلومتر - بیدوی به طول 18 کیلومتر وراه شوسه به روستای کاهیجه به طول 12 کیلومترراههای ارتباطی ساق به شهرها وروستاهای مجاور می باشد.

 

 

 

 

 

6 – 5 – وسعت بافت کالبدی ومیزان کاربری اراضی :

 

 

 

وسعت بافت کالبدی پنج ونیم کیلومتر مربع و حدود هفتاد درصد کاربری مسکونی ، بیست درصد فضای سبز وباغ و ده درصد فضاهای آموزشی ، ورزشی ، اداری وتجاری می باشد.

 

 

 

6– وضعیت جمعیت ( تعداد جمعیت و نوع تراکم ) :

 

 

 

طبق پیوست شماره دو می باشد.

 

 

 

1 -6 - حوزه جذب و نفوذ :

 

 

 

حوزه نفوذ شامل دو نوع جمعیت خالص وناخالص می باشد که جمعیت خالص آن به تعداد 5753 نفر که از نظر ترکیب سنی وجنسی ومیزان موالید (نوزادان کمتر از یکسال ) جدول پیوست شماره دو گویای آن بوده ونرخ رشد جمعیت با احتساب 30 الی 40 نفر فوتی تقریبا 5/1 درصد می باشد . صفحه6

 

 

 

تحصیلات اهالی در فاصله سنی 10 الی 40 سال تقریبا 20 درصد بیسواد 45 درصد پایان دوره

 

راهنمایی 25 درصد دیپلم و10 درصد تحصیلات دانشگاهی می باشد . وجمعیت مهاجر در حدود 700 نفر می باشد که بدنبال کار ویا اینکه مستخدم دولت ونیروهای مسلح هستند از روستا مهاجرت نموده که در صورت تبدیل شدن این روستا به شهر امکان برگشت 60 درصد از آنها به روستا وبرگشت 50 درصد از 40درصد باقی مانده در دوره باز نشستگی به روستا وجود دارد

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد